Ja hem convingut que menjar hauria de ser una qüestió senzilla i plaent, però és evident, que un replantejament del què i com mengem és urgent, si volem viure una vida amb certa qualitat. Primerament haurem d’aprendre a no escoltar els cants de sirena de la indústria, la qual procura el seu benefici, no la nostra salut. Inclús inventant-se malalties com la ortorexia per dissuadir de què cuidar el que mengem és patològic. La alimentació no és un negoci, i qui en això la converteix, està creant un greu problema de salut planetari.

escarolaPerò llavors que mengem?

Existeixen gairebé 70.000 espècies d’animals, i cadascuna d’elles, excepte l’home, viu exclusivament d’aliments vius, crus i orgànics. Cap altre animal, excepte als quals l’home obliga, menja aliments desvitalitzats que s’han convertit en estructura inorgànica. No existeixen aliments cuinats en la natura, tots ells són crus. Els aliments crus han format part de la dieta de l’ésser humà durant milions d’anys, en canvi, els cuinats solament s’han introduït en la dieta humana els últims 10.000 anys.

En la naturalesa els animals es valen únicament de les seves característiques físiques i fisiològiques per subsistir. Imaginat que estiguessis en plena natura. Solament tu i el que t’envolta, animals, plantes, arbres. La teva pròpia cuina és la teva boca, l’estomac i intestins. ¿Que menjaries?

Les fruites, algunes verdures, fruita seca i llavors són els aliments més concordes a les nostres característiques anatòmiques, fisiològiques, embriológica i psicològiques. Aquests són els aliments més fàcils de menjar per a nosaltres, on estan tots els minerals i vitamines i un alt grau de proteïnes, a més d’altres substàncies necessàries per al creixement i desenvolupament del cos humà per conduir-li a un estat de perfecció físic, mental i moral.

Proporcionant al nostre organisme una alimentació exclusivament composta de fruites, vegetals i fruita seca crua, no entorpim el nostre metabolisme, i li estem donant energia suficient perquè, per si sol, emprengui els processos necessaris per al manteniment de la salut. Els aliments crus són autèntics perquè la seva naturalesa original orgànica no ha estat canviada per l’oxidació, i perquè constitueixen sinergies vitals especialment adequades a tot el nostre sistema digestiu i a la nostra morfologia anatòmica. ¿Que et diu el teu sentit comú? Per aconseguir un estat de salut optim, hem de canviar la nostra forma d’alimentar-nos i de viure.

Et recomano que llegeixis el llibre molt interessant de José Manuel Casado Sierra: Las frutas nuestro alimento ideal . Editorial HIGEA

Alimentos-orgánicos-Qué-es-el-etiquetado-ecológicoLa qualitat és essencial

És bastant habitual que, quan les persones senten parlar d’una informació científica, l’hi donen bastant crèdit, encara que hi ha individus, anomenats científics, que ocupen càrrecs universitaris i governamentals, que el seu veritable treball consisteix a permetre que les indústries exerceixin la seva influència en favor dels interessos de les poderoses empreses alimentàries i farmacèutiques. La indústria utilitza tot tipus d’ardits per aconseguir els seus propòsits, malgrat els efectes desastrosos que puguin tenir sobre la salut. La ciència no sempre és una recerca honesta de la veritat.

Els retocs tecnològics als aliments i l’afany de beneficis és omnipresent. No es limita a la indústria làctica, ni carniques, ni tampoc a la dels aliments processats; ja forma part de cadascuna de les indústries alimentàries i de productes per a la salut de tot el món, des de les taronges, fins als tomàquets, des dels cereals fins als suplements alimentaris.

¿Com hem arribat a una situació en la qual les empreses que es beneficien de les nostres malalties són les mateixes que ens donen consells per estar sans? ¿I a que les companyies, les quals els seus ingressos, els treuen dels aliments que triem, són les que ens indiquen el què és bo menjar?

Això propicia cada vegada més, que en la nostra societat occidental, la gran majoria dels aliments que es consumeixen procedeixin del menjar rapit o industrials: productes produïts a força de fertilitzants sintètics, herbicides, pesticides i hormones o de cereals tan refinats que fan necessaris recórrer a els suplements de vitamines i minerals. Els productes com la pasta feta amb farina refinada, els cereals i els refrescs ensucrats, el pa blanc i les llaminadures, posseeixen escàs valor nutricional i s’haurien d’evitar.

Tots els nutrients dels aliments treballen en conjunt per crear la salut o la malaltia. Aïllar els nutrients amb la intenció d’obtenir els mateixos beneficis que poden proporcionar-nos els aliments integrals revela una absoluta ignorància sobre com funciona la nutrició en l’organisme. No té cap sentit pensar que els nutrients que es consumeixen per separat en forma de suplements puguin substituir als aliments integrals. Ja que la nutrició opera com un sistema bioquímic infinitament complex, on les sinergies dels diferents elements que componen els aliments, són fonamentals.

Les seccions de “aliments sans” de les tendes de comestibles solen tenir cada vegada més suplements i formules especials als quals adjudiquen les mateixes propietats màgiques que als aliments reals. No es deixin enganyar: la secció més sana de qualsevol tenda de comestibles és la de fruites i verdures ecològiques.

Encara que els suplements poden representar grans beneficis per als seus fabricants, no ens proporcionen una bona salut. La millor resposta per a aquesta qüestió és portar una dieta sana, que inclogui aliments vegetarians frescs i orgànics que ha estat conreats en un sòl ric en nutrients, i passar bastant temps a l’aire lliure. Reprendre un estil de vida natural ofereix també molts beneficis, a més de de propiciar un medi ambient sostenible.

Però la quantitat és molt important

A pesar que sabem que amb aproximadament quaranta-vuit grams de proteïna tenim suficient, la dieta mitjana occidental en el millor dels casos duplica aquesta xifra, i el més greu és que aquestes proteïnes són en la seva major part d’origen animal. Un ou té 200 mil·ligrams de colesterol, la qual cosa representa una part considerable dels 300 mil·ligrams diaris recomanats.

En els restaurants, fins i tot en la majoria de llars s’ofereixen menjars composts per un primer i segon plat i postres, els dies festius se sol fer un aperitiu on es menja també alguna cosa, a part de l’esmorzar, dinar, berenar i sopar; fins i tot alguns dietistes o metges recomanen que es facin sis ingestes de menjar diàries, com a cosa normal i saludable.

¿T’imagines que li pot succeir a l’organisme d’una persona que cada dia fa un desdejuni típic angles? Normalment compost per dos ous i cansalada, fregits amb mantega, i pa fet de farina refinada. Aquesta persona gairebé segur que a més, afegirà al migdia un bistec amb patates fregides, tot ben assaonat i regat amb bona cervesa, i a la nit es possible que prengui un got de llet o potser algun gelat…¿Que penses? ¿Que et diu el teu sentit comú? Mengem com a reis i reines cada dia i això ens mata!

Crec que ens estem ofegant en un oceà de pèssima informació sobre l’alimentació, gran part de la qual té com a objectiu que algú s’ompli les butxaques de diners. El catedràtic de Cornell Olive McCay es va fer famós, fa dècades, per l’experiment que va fer amb unes rates, en perllongar-los la vida alimentant-les en quantitats molt inferiors del que habitualment ho feien.

Les evidències indiquen que sempre és preferible menjar poc que menjar massa. Es recomana doncs la frugalitat. La inanició, les condicions d’insalubritat i les malalties contagioses, totes elles símbols d’empobriment, s’han reduït certament al món occidental. El que tenim ara és un seriós problema amb els excessos.

canasta-de-alimentos-organicos-sobre-la-tierraConclusió

Com podem deduir, comparant estudis fins i tot de científics qualificats i persones ben intencionades, resulta desconcertant que coses donades per bones per uns, resultin rebutjades per uns altres, la qual cosa pot arribar a augmentar la nostra confusió sobre el que en realitat ha de ser una veritable alimentació sana.

Aquesta situació no és casual, ja que en aquesta qüestió, conflueixen molts poderosos interessos, que intenten per tots els mitjans desvirtuar la realitat. Per si no fos suficient amb això; les emocions personals anteposen filtres subjectius, compostos d’addiccions compensatòries, adquirits des de la infantessa, i a l’hora d’analitzar el que ens portem a la boca, és difícil d’esbrinar si ens beneficia o ens perjudica.

És imprescindible procurar incansablement les bones fonts d’informació, fora d’interessos, perjudicis o hàbits inqüestionats; després estudiar desapassionadament el que els experts ens diuen, i sobretot, estar atents als senyals que el cos ens envia, que per molt que intentem tergiversar-les, solen ser inequívoques. I finalment apel·lant al sentit comú, cadascun arribi a les seves pròpies conclusions.

Personalment, opto per observar la naturalesa; d’ella obtinc una guia equànime i universal, que va més enllà de modes, conceptes o credos. És el marc en el qual vaig posant les dades adquirides en l’estudi de la matèria, les conclusions tretes de la meva experiència personal, i els resultats terapèutics obtinguts en la meva consulta diària.

Després d’un llarg camí, recomano una alimentació crudivegana; és a dir, una alimentació on entren totes les fruites, algunes hortalisses (les que són agradables al paladar quan són menjades crues), la fruita seca, algues i llavors, ja que és la que promou la salut i nodreix a l’organisme de la manera més optima.

Se que no és un camí fàcil i que està ple de paranys, són moltes les dificultats, culturals i familiars, però sobretot, són les d’índole emocional, arrelades molt profundament en la nostra psique, les que resulten més difícils de vèncer, però els resultats són tan obvis que val la pena donar-se l’ocasió d’experimentar-la. No em creguis a mi, prova per tu mateix i et convenceràs, però això si, com a mínim durant tres mesos, i veuràs els resultats.

Salut i bon profit!

Bibliografia
Calorias y energia nutritiva. Dr. Bircher Benner. Editorial RIALP
El estudio de China. Dr. T. Colin Campbell. Editorial SIRIO
La alimentación, la 3ª medicina. Dr. Jean Signalet. Editorial RBA Integral
La guerre du cru. Guy-Claude Burger. Orkos editions
Las frutas nuestro alimento ideal. José Manuel Casado Sierra. Editorial HIGEA
No cocines tu salud. José Manuel Casado Sierra. Editorial HIGEA