Tota la naturalesa, fins i tot la dieta, es classifica d’acord a tres qualitats o Gunas; Sattva (puresa), Rajas (activitat, passió) i Tamas (foscor, inèrcia). La composició mental d’una persona es pot jutjar per la classe d’aliments que prefereix. Els yoguis creuen que un pren els aliments que reflecteixen el seu nivell de puresa mental i espiritual.

“A les persones sáttvicas els agraden els aliments que incrementen la vida, la puresa, la força, la salut, l’alegria i el bon apetit, que són saborosos i oleaginosos, substanciosos i agradables.

Els aliments amargs, agres, salats, massa calents, secs, picants i forts els agraden a les persones rajásiques i causen dolor, tristesa i malalties.

Als tamásics els agrada el menjar ranci, insípida, podrit, corrompuda i les desferres impures”

Bhagavad Guita, XVII, 8, 9 i 10.

Sattva:

És la qualitat de la puresa, de l’estabilitat de la naturalesa. En l’ésser humà es manifesta com la puresa de consciència, la salut, i les qualitats positives de la ment.

El practicant de ioga ha de tendir cap a aquesta qualitat en les seves diferents activitats de la vida. La meditació es possibilita per mitjà de la predominança de Sattva en la ment, això és la pau mental, l’equilibri i l’equanimitat.

Quant als aliments, en el Ioga es prefereixen aquesta classe, a causa que aporten a l’ésser humà una tendència cap a la puresa, pau mental i salut al seu cos.

“Els aliments que potencien la vida, la puresa, la força, la salut, l’alegria i el bon humor, que són saborosos, suculents i agradables, agraden a la gent sátvica” Des del punt de vista energètic aquests aliments netegen i purifiquen el sistema de nadis o canals del cos, permetent que l’energia vital flueixi lliurement per tot el cos.

És essencial l’alimentació del tipus sáttvica per a la pràctica avançada de qualsevol tipus de Ioga. Els aliments purs que estimulen la vitalitat, l’energia, el vigor, la salut i la gaubança, que són deliciosos, saludables, nutritius i plaents són sátvics.

Aquests aliments purifiquen i tranquil·litzen la ment i generen equanimitat, serenitat i calma. Els aliments sátvics proporcionen energia, augmenten la força i la resistència i ajuden a eliminar el cansament, fins i tot després d’un treball esgotador.

Els aliments han de ser molt frescos i naturals, de preferència conreats de forma orgànica, sense modificacions genètiques sense conservants o aromes artificials. Han de prendre’s de la manera més natural possible: És a dir, preferentment crus o en defecte d’això bullits al vapor o solament, lleugerament cuits.

Els aliments sátvics inclouen:

Les verdures, les fruites, els cereals, les llavors, la fruita seca, els llegums i la mel d’abella.
Fruita, tant fresca com a seca, així com sucs de fruites. La fruita és l’aliment més important del menú dels yoguis. Els efectes curatius dels sucs frescos són sorprenents. Aporten minerals, fibra i vitamines energètiques i revitalizants.

Contenen substàncies alcalines que netegen la sang, i la majoria dels aminoàcids necessaris, ja que la clau d’una dieta vegetariana sana és una bona combinació d’aliments que incloguin tots els aminoàcids necessaris per a la producció de proteïnes.

Aliments rics en proteïnes, com a llegums, nous i llavors. Les proteïnes són “el material de construcció” del cos.

Cereals, com a blat de moro, arròs integral, civada, mill i quínoa. Els cereals proporcionen hidrats de carboni, que són font d’energia del cos,

Herbes, per assaonar i en forma d’infusions.

Edulcorants naturals, com la mel, la melassa, el xarop d’auró i el suc concentrat de poma. Són molt més recomanables que el sucre refinat. El sucre integral forma part de la dieta yóguica de l’Índia. Conegut pel nom de jaggery, s’extreu directament de la canya i no es refina. El sucre blanc s’ha d’evitar en una dieta sana.

La indústria lletera moderna maltracta als animals i afegeix hormones i antibiòtics a la llet. Per això, suggerim una alternativa vegetal. Si, malgrat tot, es volen consumir productes làctics, cal fer-ho amb moderació, ja que augmenten la producció de mucositat i obstrueixen el fluir natural de la respiració.

Rajas:

És la qualitat del moviment, del canvi en la naturalesa. En l’ésser humà és la que produeix la passió (en les seves diferents formes) i la tendència a l’activitat.

La personalitat rajásica tendeix sempre a una constant activitat incessant, hiperactivitat i estats emocionals pertorbats. Gran eufòria i depressió són els pols entre els quals oscil·la. La tendència cap a les passions fortes és també una característica d’aquest tipus de personalitat. La ment es troba inquieta i incontrolable, hi ha una tendència a actuar. Per descomptat, la meditació i la pràctica de Ioga li resulten difícils ja que estan inquiets i ansiosos.

La dieta yóguica evita els aliments rajásics perquè exciten el cos i la ment. Inciten a passions i actuacions turbulentes, produeixen tensió física i mental, agiten els ànims i destrueixen l’equilibri entre ment i cos, que és imprescindible per aconseguir la felicitat.

“Els menjars amargs, agres, salats i massa picants, secs o calents són del grat de les persones rajásiques i produeixen dolor, sofriment i malaltia.”

Aliments rajasics:

La ceba, l’all, el rave, el te, el cafè i els excitants de tota índole integren aquesta categoria, així com els menjars molt condimentats i salats, els plats preparats plegats de productes químics i els pica-pica. Si el menjar sátvic es consumeix de pressa i corrent, es torna rajásic. El sucre refinat (blanc), els refrescs, les mostasses tractades, les espècies fortes i els aliments massa picants, amargs, agres o salats són rajásics i és millor evitar-los.

Condiments:

Les espècies i els condiments forts sobreexciten la ment i irriten la membrana mucosa de l’intestí. Els aliments rajásics fomenten la luxúria, la ira, la cobdícia, l’egoisme i la violència, que són barreres que separen a una persona d’una altra. Rajas és l’energia que genera discòrdia en la vida i guerres al món.

Tamas:

És la qualitat de la inèrcia, la foscor i destrucció en la naturalesa. En l’ésser humà es manifesta com un estat pesant i embotiment, corporal, emocional i mental. La tendència a la inèrcia, a la desgana i a la foscor és la característica d’aquest tipus de personalitats.

De les tres gunas aquesta és la més densa a nivell energètic, i la primera que és necessària anar disminuint per al treball en Ioga.

Els aliments tamásics fan a les persones maldestres i mandroses, i les despullen d’ideals, propòsits i motivacions. A més, accentuen la tendència a l’aïllament crònic i a la depressió, i omplen la ment de tenebres, ràbia i pensaments impurs. La renúncia als menjars tamásics ha de ser un dels primers canvis que facis en la teva vida.

Aliments Tamásics:

Els aliments tamásicos són: la carn, els aliments en descomposició, rancis o fermentats i els aliments reescalfats. També són tamásics l’alcohol, el cigarret, la marihuana, l’opi i l’excés en el dormir i en el menjar.

El consum de carn i l’alcoholisme estan estretament relacionats. La necessitat d’alcohol desapareix quan s’elimina la carn de la dieta.

Els aliments tamásics inclouen el menjar ranci i podrit, així com la fruita massa madura o massa verda. També abasten el menjar fermentat, cremat, fregit, rostit a la graella o reescalfat moltes vegades, els plats mig guisats, massa guisats o recuits, així com els productes caducats o els que contenen conservants, per exemple els menjars enllaunats, tractats i precuinats.

Els bolets estan inclosos en aquesta categoria perquè necessiten la foscor per créixer. També el vinagre, per ser el resultat de la fermentació i dificultar la digestió.

Els aliments fregits en molt oli són indigestos: el greix impedeix l’acció dels sucs digestius. La fritada destrueix la fina essència nutritiva que resulta beneficiosa per a la salut, i el menjar es torna tamásic.

Si els aliments sátvics es consumeixen a l’excés, es converteixen en tamásics.

La dieta moderna destrueix l’equilibri natural del cos. Però el ioga pot ajudar-te a sintonitzar de nou amb les necessitats del teu cos.

“Ignorància, mandra, embotiment, somni, il·lusió i insensatesa, són les qualitats de Tamas. Aquell que és posseït per elles no pot pensar correctament, i roman profundament adormit com un pal”